Wuhan China crona heat microbi

کرونا ویروس و ساختار آن

چندی است که خطر انتشار ویروس مرگبار  کرونا در جهان به گوش میرسد و تا کنون قربانبان بسیار ی را به خود اختصاص داده در اینجا سعی داریم تا شما را با ویژگی ها و ساختار این ویروس آشنا سازیم و بررسی هایی بر روی آن انجام دهیم:

واژه “کروناویروس” از کلمه لاتین “corona” یا کلمه یونانی “κορώνη” به معنی تاج یا هاله گرفته شده‌است. این واژه به مشخصه ظاهری ویریون‌ها (شکل عفونی ویروس) که در زیر میکروسکوپ الکترونی دیده می‌شود، اشاره دارد که حاشیه‌ای از سطح بزرگ و پیازدار داشته و یادآور تصویری از یک تاج سلطنتی یا تاج خورشیدی است

crona virus microbi

ویروس کرونا بیشتر در حیوانات مشاهده شده است، ولی 5 نوع از آن می‌تواند به دستگاه تنفسی انسان نیز آسیب برساند. در حقیقت افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند یا کودکان مبتلا به امراض قلبی بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار دارند و آن هم به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن این افراد ضعیف‌تر از دیگران است.

ویروس کرونا تا بحال 3 مرتبه به صورت خطرناک و کشنده در بین انسان‌ها اپیدمی شده است. بار اول در سال 2002 به نام سندرم حاد تنفسی سارس (SARS) در کشور چین و سپس در سال 2012 به نام سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه یا MERS در کشور عربستان سعودی به سرعت پخش شد و تعداد بسیاری پس از ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.

کرونای جدید 2019-nCoV

اکنون در سال 2020 سر و کله این ویروس باز هم در کشور چین پیدا شده است و این بار آن را به نام بیماری کرونا یا کرونای جدید می‌شناسند. مرکزیت انتشار این ویروس شهر ووهان چین است، اما گزارشاتی مبنی بر شناسایی افراد آلوده به ویروس کرونا در کشورهای کره جنوبی، تایوان، تایلند، ماکائو، سنگاپور، ویتنام، فرانسه و ایالات متحده آمریکا نیز تاکنون منتشر شده است.

Wuhan China crona heat microbi
A medical staff member takes the temperature of a man at the Wuhan Red Cross Hospital in China on Jan. 25. HECTOR RETAMAL/AFP via Getty Images

چگونه ویروس از حیوان به انسان منتقل می‌شود؟

برخی از ویروس‌ها می‌توانند به انسان منتقل شوند؛ ویروس کرونا هم یکی از آنهاست. دانشمندان در مطالعه‌ای در مجلهٔ پزشکی ویروس‌شناسی، مار را به‌عنوان میزبان احتمالی این ویروس معرفی کردند. آنان دریافتند که تغییر در یکی از پروتئین‌های ویروسی کرونای جدید، امکان شناسایی و اتصال به گیرنده‌های سلول‌های میزبان خاصی را برای این ویروس فراهم می‌کند. این قابلیت گام مهمی برای ورود به سلول‌هاست. به‌عقیدۀ این پژوهشگران، تغییر در این پروتئین خاص ممکن است به انتقال این ویروس به انسان کمک کند.

ساختار و ژنتیک ویروس کرونا

ساختار کرونا ویروس

Coronaviruses یک فرآیند تکثیر غیرمعمول دارد ، که شامل یک مکانیسم تکثیر 2 مرحله ای است. بسیاری از ژنوم های ویروس RNA حاوی یک قاب خواندن باز (ORF) هستند که بعداً به عنوان یک پلی پروتیین منفرد ترجمه می شود که به صورت کاتالیستی به پروتئین های ویروسی عملکردی کوچکتر تبدیل می شود ، اما کرو ویروس ها می توانند تا 10 ORF جداگانه داشته باشند. اکثر ریبوزومها بزرگترین یکی از این ORF ها را به نام همانندسازی را ترجمه می کنند که به تنهایی دو برابر اندازه بسیاری از ژنوم های ویروسی RNA دیگر است. ژن replicase مجموعه ای از آنزیم ها را که از بقیه ژنوم به عنوان یک الگوی استفاده می کنند ، برای تولید مجموعه ای از مولکول های RNA پیام رسان کوچکتر با هم تداخل می کند ، که سپس به پروتئین های ساختاری تبدیل می شوند – بلوک های ساختاری ذرات جدید ویروسی. برای توضیحات کامل و کامل درباره تکثیر coronavirus و پاتوژنز ، به نشریه 2016 توسط Fehr و Perlman مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از کرونا

با شستن مداوم دست ها خطر ابتلا به ویروس ها را به حداقل مى‌رسانید

_شستشوی مداوم دست ها

_استفاده از ماسک در محیط های بسته و پر ازدحام

_ پرهیز از تماس با بیمارانی که علائمی مانند (سرفه، عطسه، تب و تهوع) دارند

_ تقویت سیستم ایمنی با استفاده از مصرف میوه و سبزیجات تازه

_ نوشیدن مداوم مایعات گرم در فصول سرد

_ پرهیز از قرار گرفتن زیاد در هوای سرد و خشک

_ استفاده از دستگاه های بخار ساز سرد در محیط های اداری و منازل و اماکن عمومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *