EHEC

اشرشیاکلی انتروهموراژیک (EHEC)

پیدمیولوژی

 

EHEC زیر گروهی از دسته اشرشیاکلی های تولید کننده سم شیگا (STEC) هستند. کولیت هموراژیک حاد اساساً ناشی از سروتایپ 0157:HF است. این سروتایپ مسئول شیوع گسترده تر عفونت و دارای میزان عوارض بیشتر است و از گونه های EHEC که سم شیگا تولید نمی کنند قدرت بیماری زایی بیشتری دارد.

 

طیف علایم بیماری ناشی از اشرشیاکلی 0157:HF ، شامل اسهال خونی که در 95 درصد بیماران مشاهده می شود، اسهال غیر خونی، سندرم همولیتیک – اورمیک (HUS) و پورپورا ترمبوسیتوپنی می شوند.

 

هر ساله تقریباً 70000 مورد بیماری از EHEC در آمریکا رخ می‏دهد. بیشترین شیوع در میان بیماران 5 الی 9 ساله و 50 تا 59 است. شیوع اسهال ناشی از اشرشیاکلی 0157:HF و سایر STEC ها به وسیله گوشت گوساله آلوده که اصولاً به صورت همبرگر ارایه می شود، شیرخام و سایر محصولات لبنی، سبزیجات (مانند جوانه یونجه، کاهو و کلم) و آب سیب اتفاق می افتد. مهم ترین منبع اشرشیاکلی 0157:HF دستگاه گوارش چهارپایان اهلی است. از آن جایی که مقدار دوز عفونت اندک است، بیماری به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. شنا در استخر کودکان یا دریاچه های آلوده یا نوشیدن آب غیر شهری از عوامل خطر ساز هستند. شیوع عفونت های ناشی از شیوع اشرشیاکلی 0157:HF در میان جمعیت روستایی بیشتر از شهری است . ابتلاها معمولاً در تابستان و پاییز رخ می دهند.

 

بیماری زایی

 

دوز عفونت زای EHEC بسیار اندک و بین 1 تا 100 واحد ایجاد کننده کلونی باکتریایی است. دو عامل بیماری زای اصلی EHEC شامل تولید دو ترکیب سیتوتوکسین مشابه شیگا (STX I,II) و ضایعات (A/E) attachment-effacement ناشی از چسبندگی ها هستند. سیتوتوکسین های STX عامل آسیب عروق و اثرات سیستمیک مانند HUS هستند. چسبندگی موجب اتصال EHEC به سلول های اپی تلیال روده می شود. به دنبال اتصال باکتری ها، ضایعات A/E روی سلول های اپی تلیال روده ایجاد می شود ضایعات A/E روده کوچک و بزرگ را عفونی کرده و موجب بروز اسهال می شوند.

 

درمان و کنترل

 

تنها درمان رایج عفونت EHEC حمایت است و شامل تأمین آب و الکترولیت به صورت ORT می شود. اغلب بیماری ها در طی 5 الی 7 روز رفع می شوند. بیماران بایستی در مورد ابتلا به HUS کنترل شوند.

 

آنتی بیوتیک ها معمولاً منع مصرف دارند زیرا آن ها می توانند موجب آزاد سازی توکسین شوند.

 

ترکیبات کاهنده حرکات روده نباید استفاده شود زیرا حذف پاتوژن و سم را به تأخیر انداخته و بر عکس موجب افزایش احتمال بروز مشکلات سیستمیک می شوند.

 

پختن کامل غذاها ضروری است. کنترل شستشوی دست کودکان در مهد کودک ها و جدا کردن کودکان علامت دار ممکن است انتقال فرد به فرد بیماری را کاهش دهد.

ehec

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *