gene and cancer

تنظیم بیان ژن توسط نوکلئوپورین ها و ارتباط آن با سرطان

مقدمه

انتقال نوکلئوسیتوپلاسمی  که ذاتا با تنظیم بیان ژن در یوکاریوت ها مرتبط است, منحصرا از طریق کمپلکس منفذ هسته (NPC)  صورت می گیرد. این مسیرهای ورود و خروج  هسته ای از رسپتورهای انتقالی که عضوی از سوپر فامیلی  ایمپورتین B هستند ( کاریوفرین ها ) استفاده می کنند و به یک  GTPase کوچک Ran یا نوع دیگر ترانس پورتر ها که به کاریوفرینها مرتبط نیستند, ( مانند اکسپورتر mRNA پستانداران TAP-p15/yeast Mex67-Mtr2) نیازمندند. NPCها مجموعه های ماکرومولکولی MDa40-60 با تقارن هشت وجهی هستند.

NPCها از واحدهای ساختاری مشخص تشکیل شده اند مانند کمپلکس spoke-ring ، رشته های سیتوپلاسمی منفذ و سبد هسته ای. NPC  علی رغم اندازه بزرگش از تعداد کمی (تقریبا 30) نوکلئوپورین مختلف تشکیل شده که در هر NPC، کپی های زیادی از 30 پروتئین مختلف به نام نوکلئو پورین ها وجود دارد. نوکلئو پورین ها در سه گروه اصلی طبقه بندی می شوند.⅓ نوکلئوپورین ها حاوی توالی های تکراری غنی از FG هستند که به طور ذاتی نامنظم هستند و کانال انتقال فعال را پر می کنند.رسپتور های انتقالی از طریق  اینتراکشن موقتی و گذرا  با تکرار های FG از شبکه نوکلئوپورین های FG عبور می کنند.رده دوم از نوکلئو پورین ها فاقد تکرار های FG  هستند و تصور می شود که داربستی را برای ساختار NPC فراهم می کنند. تنها تعداد کمی از نوکلئو پورین ها دارای دومین ترانس ممبرن برای لنگر کردن NPC در پوشش هسته هستند در حالیکه بیشتر نوکلئو پورین ها به صورت متقارن روی دو طرف غشاء هسته قرار گرفته اند، تعداد کمی از آن ها به صورت نامتقارن در NPC توزیع شده اند. (به عنوان مثال در سبد هسته ای یا در فیلامنت های منفذ سیتوپلاسمی). عبور ومرور از طریق NPC بسیار انتخابی و تنظیم شده است به همین دلیل NPC ابزار مهمی برای کنترل بیان ژن ،شبکه های پیام رسانی و همئوستازی سلولی فراهم می کند.انتقال می تواند در چند سطح کنترل شود مثلا در سطح ماده انتقالی(cargo) ،در سطح ترنس پورترو در سطح خود NPC. شناسایی سیگنال های ورود(NLS) و خروج  (NES)  خاص توسط رسپتور انتخابی مربوطه به وسیله مکانیسم های پیچیده ای تنظیم می شود، شامل تغییرات پس از ترجمه و پوشاندن موتیف سیگنال. از این گذشته به نظر می رسد نوکلئوپورین ها ی خاصی مسیر های انتقالی ویژه ای را میانجیگری می کنند.

بیان مختص بافت نوکلئوپورین ها و تنظیم چرخه سلولی که فراوانی نوکلئوپورین ها را تغییر می دهد می تواند یک سطح دیگری از پیچیدگی را به تنظیم انتقال از طریق NPC  اضافه کند. چندین نوکلئوپورین به عنوان فاکتورهایی شناسایی شدند که دسترسی شان به سازمان کروماتین وبیان ژن به وسیله توانایی فیزیکی آن ها در فراخواندن ماشین های بیان ژن و تعمیر DNA  به NPC  افزایش یافته است. ما مدل های پدید آمده از تنظیم کروماتین و ژن مبتنی بر نوکلئوپورین را بررسی می کنیم و رابطه متقابل بین عملکرد ناقص NPC  وسرطان را بررسی می کنیم.

دریافت مقاله به زبان اصلی 

btn download

 

 

توضیحات ترجمه مقاله به فارسی:

تعداد صفحات : 24 صفحه

فرمت فایل : word قابل ویرایش

قیمت :11000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *