22 15 Hantavirus 1

سندرم , ریوی هانتاویروس

نگاه کلی

سندرم ریوی هانتا ویروس یک بیماری عفونی است که علائمی شبیه به آنفولانزا دارد. این بیماری می‌تواند به سرعت منجر به مشکلات مرگبار تنفسی شود.

چندین نوع از هانتا ویروس ها می‌توانند سبب سندرم ریوی هانتا ویروس شوند. این ویروس‌‌‌ها توسط چندین نوع از جوندگان منتقل می‌شوند، به خصوص موش آهو. آلودگی افراد از طریق استنشاق هوای آلوده به هانتا ویروس‌ها است، که در ترشحات و ادرار جوندگان وجود دارند.

به دلیل محدود بودن گزینه‌های درمانی این بیماری، بهترین راه محافظت در برابر این بیماری، دوری از جوندگان و زیستگاه آنها‌ست.

علائم

 سندرم ریوی هانتا ویروس دو مرحله متمایز دارد. در مرحله اول، فرد علائمی شبیه به آنفولانزا خواهد داشت که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • تب و لرز
  • سردرد و درد عضلانی
  • اسهال، استفراغ و شکم درد

در مراحل اولیه، افتراق عفونت هانتا ویروس از آنفولانزا، سینه پهلو و دیگر عفونت‌های ویروسی، مشکل است. پس از ۴ تا ۱۰ روز، علائم و نشانه‌های جدی‌تر آغاز می‌شوند. این علائم عبارتنداز:

  • سرفه‌ همراه با ترشحات
  • تنفس‌های کوتاه
  • جمع شدن مایع در ریه‌ها
  • کاهش بهره‌وری قلب

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم

علائم این بیماری می‌توانند به طور ناگهانی بدتر شوند و ممکن است به سرعت مرگبار شوند. اگر فرد در کنار جوندگان یا فضولات آنها قرار گرفته باشد و علائم تب، لرز، درد عضلانی یا مشکل تنفسی داشته باشد، باید فوراً به اورژانس مراجعه کند.

دلایل

هر کدام از انواع هانتا ویروس یک جونده حامل خاص دارد. موش آهو حامل اصلی ویروسی است که بیشترین موارد این بیماری را در آمریکای شمالی ایجاد می‌کند. دیگر حامل‌های این ویروس عبارتنداز: موش دم سفید، موش برنج و موش پنبه.

اصلی‌ترین راه انتقال: استنشاق

پس از استنشاق هانتا ویروس‌ها، این ویروس‌ها به ریه‌ها رسیده، وارد مویرگ‌ها شده و سبب نشت آنها می‌شوند. سپس ریه‌ها پر از مایع شده و می‌توانند سبب ایجاد مشکلات تنفسی مرتبط با این سندرم می‌شوند.

انتقال فرد به فرد

افراد مبتلا به ویروس آمریکای شمالی، نمی‌توانند بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند. البته، در برخی اپیدمی‌ها در آمریکای جنوبی این نوع انتقال مشاهده شده است.

عوامل خطرزا

شیوع سندرم ریوی هانتا ویروس در مناطق روستایی شرق آمریکا در فصل بهار و تابستان، شایع‌تر است. انواع دیگر این ویروس در آسیا بیشتر منجر به ناهنجاری‌های کلیوی می‌شوند.

شانس ابتلا به این سندرم در افرادی که منطقه کار، زندگی و بازی آنان در کنار زیستگاه جوندگان است، بیشتر است. عوامل و فعالیت‌هایی که خطر را افزایش می‌دهند عبارتنداز:

  •  تمیز کردن ساختما‌ن‌هایی که به مدت‌های مدید مورد استفاده قرار نگرفته‌اند
  • تمیز کردن اتاق زیر شیروانی
  • زندگی در خانه یا محیط کاری آلوده به جوندگان
  • اشتغال در شغل‌هایی که امکان تماس با جوندگان وجود دارد
  • شکار یا طبیعت گردی

عوارض

 سندرم ریوی هانتا ویروس می‌تواند به سرعت مرگبار شود. با پر شدن ریه با مایع، تنفس دشوارتر می‌شود. فشار خون افت می‌کند و ارگان‌هایی مانند قلب نارسا می‌شوند. مرگ و میر این بیماری معمولاً بیشتر از ۳۰ درصد است.

تشخیص

آزمایش خون می تواند نشان دهد که آیا بدن شما آنتی بادی های هاتاویروس را ایجاد کرده است یا خیر. آزمایش‌های دیگر ممکن است به افتراق این بیماری از بیماری‌های مشابه کمک کند.

درمان

گزینه‌های درمانی خاص برای سندرم ریوی هانتا ویروس محدود می‌باشند. اما پیش آگهی با تشخیص زود هنگام، بستری فوری در بیمارستان و پشتیبانی کافی از تنفس می‌توانند فرد را نجات دهند.

درمان حمایتی

افرادی که مبتلا به موارد شدید این بیماری هستند، نیاز به درمان فوری درICU  دارند. لوله گذاری و تهویه مکانیکی می‌توانند به تنفس و درمان جمع شدگی مایع در ریه(ادم ریوی) کمک کنند.

اکسیژن رسانی به خون

در موارد بسیار شدید نارسایی تنفسی، نیاز به روشی به نام اکسیژن رسانی غشایی برون پیکری برای کمک به اطمینان از رسیدن اکسیژن کافی دارند. در این روش خون فرد را به طور مداوم به داخل دستگاهی پمپ می‌کنند که دی اکسید کربن خون را گرفته و به آن اکسیژن اضافه می‌کند. سپس خون پر اکسیژن به بدن بازگردانده می‌شود.

یک دیدگاه برای “سندرم , ریوی هانتاویروس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *