یون منفی

نقش یون منفی در کاهش آلودگی میکربی هوا

یون منفی چیست؟

 

آنها اتمهای اکسیژن هستند با یک الکترون اضافه که به ما کمک میکنند تا احساس بهتری بکنیم.
در هوا ذرات با بارهای مثبت و منفی وجود دارند. از تجمع ذرات با بار مثبت ، یون مثبت و ذرات با بارمنفی ، یون منفی تشكیل می شود. بالا بودن میزان یون مثبت در هوا باعث احساس افسردگی، سر درد و سستی و رخوت و ….. در افراد میگردد. تخلیه الكتریكی ولتاژ بالا از طریق عملكرد میله الكترود می تواند باعث تولید مقدار زیادی یون منفی گردد . این یونهای منفی می توانند به ذرات مسموم معلق در هوا چسبیده و هوا را از وجود آلاینده ها پاك نمایند.

آیا احساسی را که در کنار آبشارها یا در اوج کوهها داشته اید به خاطر دارید؟

در آن اماکن هزاران یون منفی وجود دارد. آنها تأثیر فوق العاده ای در بیوشیمی انسان دارند.در هوای تازهء روستاها معمولأ 2000 تا 4000 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد( تقریبأ به اندازه یک حبه قند). در کوهستان بیشتر از 100.000 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد در حالیکه در هوای آلوده شهری پائین تر از 100 یون منفی در سانتیمتر مکعب وجود دارد.

زمانیکه یونیزاسیون هوا در بیمارستانها و اماکن کاری اروپا و روسیه اجباری است، درکشور ما علیرغم هوای مسموم و بسیار آلوده به تازگی مورد توجه قرار گرفته است.

یونها ذرات باردار موجود درهوا هستند که در طبیعت زمانیکه انرژی بر مولکولی مانند دی اکسید کربن، اکسیژن، آب یا نیتروژن وارد میشود ، باعث میشود که یک الکترون ازمولکول جدا شده و یک یون باردار مثبت به جا بگذارد. الکترون جدا شده خود را به نزدیکترین مولکول می چسباند و آن را تبدیل به یون باردار منفی می کند. این یون باردار منفی اکسیژن است که بهترین تأثیر را بر ما دارد.

یونهای منفی ذرات باردار الکتریکی هستند که آلودگی های موجود در هوایی را که ما تنفس می کنیم از بین میبرند و اثر جوان کننده ای بر سیستمهای فیزیولوژیکی ما دارند (مانند سیستم تنفسی).

آیا هرگز توجه کرده اید که ما تا چه اندازه احساس تازگی در کوهها، کنار دریا، در جنگل یا در کنار آبشارها می کنیم؟ یا چقدر احساس پر انرژی بودن به ما دست می دهد؟ توضیح آن این است که این اماکن معمولأ سرشار از بیلیونها یون منفی هستند. پس از رعد و برق ، اکثر ما احساس تازگی می کنیم . این به دلیل این است که طوفان الکتریکی تریلیونها یونهای منفی آرامش بخش در هوا پخش کرده اند که اعصاب را تسکین داده و ما را سرشار از انرژی میکنند.

تحقیقات علمی ثابت کرده اند که در فضاهایی که از یون منفی بالایی برخوردار هستند آثار حساسیت ، آسم ، افسردگی ، خستگی و سر درد کمتر دیده می شود و در این مکانها افراد از توانایی ، قدرت کار ، تمایل به همکاری و کارکرد مغزی بالاتری برخوردار بوده و ضریب اشتباه آنان پائین می آید.

مطالعات در دانشگاه کلمبیا و انستیتو روانشناسی ایالت نیویورک نشان می دهد که دستگاه های مولد یونی با درصد بالا به صورت خاصی به شکل ضدافسردگی عمل می کنند.

اتاقهایی که از یون منفی زیادی برخوردار هستند به شکل کاملا چشمگیری نشان داده اند که از رشد باکتریها و خیلی عوامل بیماری زای دیگر جلوگیری کرده و در از بین بردن گرد و غبار ، ویروسها، دود سیگار، شوره حیوانی، بوی نامطبوع و دودهای شیمیایی مسموم کننده تأثیر بی نظیری دارند.

p004_0_1
یونهای منفی چه فوائدی دارند؟

از بین بردن باكتریها، جلوگیری از پیر شدن سلولهای بدن، بالا بردن توانایی نگهداری اكسیژن در خون، بهتر كردن عملكرد سوخت و ساز بدن، بالا بردن میزان هوشیاری، از بین بردن خستگی ، بالا بردن مقاومت بدن(سیستم ایمنی) در مقابل بیماریها، تآثیر اساسی در معالجه سردرد، بی خوابی/كم خوابی، آلرژی، آسم و فوائد بسیار دیگر.

نتیجهء تحقیقات اخیر سازمان كشاورزی آمریكا نشان می دهد كه یونیزه كردن یك اتاق باعث كاهش 52% غبار و 95% باكتری موجود در هوای آن اتاق می گردد. ( لازم به تذكر است كه بیشتر آلاینده های موجود در هوا در ذرات غبار معلق در هوا زندگی می كنند).
چگونه یونهای منفی آلاینده های هوا را از بین می برند؟

(-) (-) (-)
(-) (+)*
(-) (+)* (-) (+)*
(-) (+)* (+)* (-)
(+)* (+)*

یونهای منفی ،بار منفی خود را به آلاینده ها و عوامل آلرژی زا كه به صورت مثبت باردار هستند می چسبانند . ذرات تشكیل شدهء جدید بزرگتر و سنگین تر هستند و بنابراین به طرف زمین كشیده می شوند و از فضای تنفسی ما خارج می گردن.

اغلب آلاینده های معلق به صورت مثبت باردار هستند و بر عكس یونهای منفی به صورت منفی بار دار هستند. در فضاهایی كه یون منفی با غلظت (چگالی ) بالا در آن وجود دارد، آنها می توانند بار آلاینده های معلق را به بار منفی تبدیل كنند.

این امر موجب می شود كه جذب مغناطیسی بین آلاینده های معلق در هوا بوجود آید و درنتیجه آنها به یكدیگر می پیوندند و سنگین تر از آن حدی می شوندكه بتوانند به صورت معلق درهوا باقی بمانند وبدون آسیب رساندن به چیزی روی زمین می افتند و دیگر در مسیر هوای تنفسی شما قرار نخواهند گرفت.

حتی اگر آنها قبل از اینكه به زمین برسند تنفس شوند، چون ذرات بزرگتری هستند توسط فیلتر های بالای ناحیه تنفسی فیلتر می شوند.

برخی مطالعات نشان داده كه یون منفی اثر بیولوژیكی روی باكتریها و ویروسها داشته و در صورت تماس، آنها را از بین می برد.
چرا یون منفی به همراه اوزن با مقدار كم؟

یون منفی و اوزن در طبیعت بوجود آمده اند ، و در مناطقی یافت می شوند كه از خالص ترین و بالاترین سطح هوای سالم برخوردارند. این اماكن معمولآ شامل بالای كوهها، نزدیك آبشارها، جاهایی كه لحضاتی قبل رعد و برق صورت گرفته، چمن زارهای دور از شهر و كناره های اقیانوس دركنار امواج بلند هستند.

کی از فناوری‌هایی که به نظر می‌رسد این روزها بتواند جای خودش را در میان ابزارهای لازم و ضروری زندگی باز کند، دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی است.

نکته مهم ‌در مورد آلودگی هوای شهرهای ایران این است که آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن یا دی‌اکسید گوگرد به هیچ وجه توسط این دستگاه‌ها از بین نمی روند
دستگاه های تصفیه هوا

دستگاه‌های تصفیه خانگی می‌تواند تا حدی در حذف آلاینده‌های محیطی تاثیرگذار باشد و حتی قابلیت حذف عوامل بیماریزای عفونی نظیر ویروس‌ها و باکتری‌ها را هم دارد. در این دستگاه‌ها از اشعه فرابنفش استفاده می‌شود که می‌تواند میکروارگانیسم‌ها را هدف قرار داده و آنها را از بین ببرد.

 

علاوه بر این، در دستگاه‌های تصفیه هوا فیلترهای مختلفی وجود دارد؛ برای مثال فیلتر HEPA می‌تواند 97/99 درصد ذرات بزرگ‌تر از سه میکرون موجود در محیط را جذب کند و برای ذراتی که قطر بزرگ‌تری دارد، این تاثیر‌گذاری به مراتب بیشتر است.

استفاده از کربن فعال در دستگاه‌های تصفیه هوا می‌تواند نقش مهمی در جذب عوامل شیمیایی داشته باشد.

سیستم‌های یونیزه‌کننده نیز یون‌های منفی را در محیط آزاد می‌کنند که به ذرات آلاینده می‌چسبند و به این ترتیب ذرات آلاینده جذب صفحات الکترواستاتیک می‌شود.

دستگاه تصفیه هوا

البته گاهی این دستگاه‌ها منجر به تولید ازن می‌شود که به نوبه خود آلودگی محیط را افزایش می‌دهد.

اگر دستگاه تصفیه هوا استاندارد باشد، میزان ازن تولید شده بسیار ناچیز است. اما در صورتی که غیراستاندارد باشد، ازن بیشتری تولید کرده و موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود. به همین دلیل خیلی مهم است که اگر قصد خرید دستگاه تصفیه هوا دارید، از تولیدکننده معتبری آن را بخرید.

 

دستگاه‌هایی که مجهز به فن هستند می‌توانند آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند که در بلند مدت به شنوایی آسیب می‌رساند. بنابر این باز هم مهم است تولیدکننده دستگاه‌های تصفیه هوا معتبر و قابل اطمینان باشد.

 

در مجموع با توجه به هزینه تعویض فیلتر دستگه تصفیه هوا و برق مصرفی، انجمن ریه آمریکا استفاده از سیستم‌های تصفیه هوا را مقرون به صرفه نمی‌داند. در حقیقت میزان تاثیر این سیستم‌ها در مقایسه با هزینه‌ها و عوارض احتمالی بسیار ناچیز است.

 

نکته مهم ‌در مورد آلودگی هوای شهرهای ایران این است که آلاینده‌های خطرناکی مانند مونوکسید کربن یا دی‌اکسید گوگرد به هیچ وجه توسط این دستگاه‌ها از بین نمی روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *