images

سایتومگالو ویروس CMV

معرفی ویروس CMV

CMV ویروسی است که می تواند به جنین در حال رشد انتقال پیدا کند

عفونت CMV معمولا بی ضرر است و بندرت ایجاد بیماری می کند .

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، برای بیشتر افراد سالمی که بعد از تولد دچار این عفونت می شوند عوارض و علائم کمی وجود دارد و اثر طولانی مدتی بر سلامتیشان نمی گذارد وقتی شخص برای بار اول دچار عفونت CMV می شود ویروس بصورت ساکن و به اصطلاح در حال کمون در بدن او باقی می ماند .

این بیماری به دو نوع است : عفونت اولیه و عفونت ثانویه که عفونت اولیه مشکلات بسیار جدی تری نسبت به نوع ثانویه ایجاد می کند .

بهرحال اگر سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد ویروس می توند فعال شود و بیماری ایجاد کند .

نشانه های CMV چیست ؟

بیشتر نوزادان و بالغینی که دچار عفونت می شوند علائم زیادی ندارند با این حال ممکن است بعد از ۳ تا ۱۲ هفته بعد از مواجهه نشانه های ذیل را تجربه کنند . تب متورم شدن غده ها تحلیل رفتن نیروی جسمانی بدن

ویژگی های CMV چیست ؟

CMV عضو گروه هرپس ویروس هاست و مشخصه آن این است که توانایی باقی ماندن و سکون را در بدن افراد به مدت طولانی دارد. این ویروس می توانددر مایعات بدن افراد مثل ( ادرار ، بزاق ، خون ، اشک ، مایع منی و شیر ) بطور متناوب جاری شود .

شیوع CMV چقدر است ؟

۸۵-۵۰ % از بالغین ایالات متحده به این عفونت مبتلا می شوند . در کشور های در حال توسعه و مناطقی که سطح اجتماعی – اقتصادی پایینی دارند بسیار قابل انتشار و گسترده است . افراد زیر احتمال خطر بیشتری دارند : جنین های در درون رحم افرادیکه با کودکان سروکار دارند . افرادیکه سیستم ایمنی بدنشان به علت هایی مثل ( پیوند اعضا و یا ابتلا به CMV ) به خطر افتاده است .

چگونه تشخیص داده می شود ؟

در بیشتر مواقع عفونت ناشی از CMV بندرت تشخیص داده می شود زیرا ویروس بندرت ایجاد نشانه و علائم می کند . انجام آزمایش خون برای اندازه گیری میزان آنتی بادیهای بدن افراد و یا کشت ویروس گرفته شده از ادرار ، سواپ دهان و نمونه بافت از کارهای تشخیصی قابل اجراست . البته این تست های آزمایشکاهی برای تشخیص CMV گران هستند و در دسترس عموم قرار ندارند . راه های کمی برای تشخیص ابتلای جنین در مادرانی که به این عفونت مبتلا می شوند وجود دارد . آمنیوسنتز یکی از این راه های تشخیصی است .

سایتومگالوویروس

علائمی که در این جنین ها وجود دارد

شامل : کاهش مایع آمنیوتیک ، کاهش رشد داخل رحمی ، افزایش بافت مغز . که البته بعد از بدنیا آمدن نوزاد ، ادرار و خون او مورد آزمایش قرار می گیرد . CMV چه تاثیراتی بر بارداری دارد ؟ زنان حامله سالم در معرض خطر خاصی برای دچار شدن به عفونت CMV قرار ندارند در واقع شیوع عفونت اولیه CMV در زنان حامله آمریکایی از ۴-۷/۰ % متفاوت است و میزان انتقال بیماری به جنین این مادران بین ۷۵-۲۴ درصد برطبق گزارش (OTIS ) متغیر است .

از حدود ۴۰% نوزادانی که دچار عفونت می شوند تنها ۱۰% نشانه های CMV مادرزادی را از خود بروز می دهند . همچنین زنانی که دست کم ۶ ماه قبل از لقاح دچار عفونت شده اند میزان عفونت نوزادشان در حدود ۱% است و این نوزادان هیچ بیماری مهم و یا ناهنجاری خاصی را ظاهر نمی کنند . وقتی CMV در حین زایمان در اثر تماس نوزاد با ترشحات ناحیه تناسلی مادر و یا کمی بعد از آن در حین شیرخوردن انتقال پیدا کند علائم و عوارض خاصی در بدن نوزاد ایجاد نمی کند . در ایلات متحده در حدود نیمی از مادران حامله هرگز به عفونت CMV دچار نمی شوند ولی در حدود ۱تا۴ درصد از آنان برای بار اول در طول بارداریشان به عفونت CMV دچار می شوند .

بیشتر این بیماران علائمی ندارند ولی برخی از آنان علائم بیماری MONONUCLEOSIS را از خود نشان می دهند در حدود یک سوم مادرانی که برای بار اول در طول بارداری به این بیماری دچار می شوند عفونت را به جنین خود منتقل می کنند . همچنین دربیمارانی که قبل از حاملگی به این عفونت دچار می شوند نیزاحتمال انتقال ویروس وجود دارد که البته شایع نیست .

هرساله در ایالات متحده از هر ۷۵۰ کودکی که متولد می شود یک نفر با ناتوانائی های وسیعی که در نتیجه عفونت CMV بوجود می آید متولد می شود . این عوارض وسیع شامل موارد ذیل هستند : کاهش شنوایی کاهش بینایی عقب ماندگی ذهنی مشکلات ریه ، کبد ، طحال مشکلات خونریزی محدودیت رشد این عوارض ۸۰-۹۰ % در سال های اولیه زندگی بروز پیدا می کنند و کسانی که در اوایل تولد هیچگونه علائمی ندارند در سال های بعد دچار درجات متغیری از ناتوانایی های ذهنی و شنوایی می شوند .

خانم های باردار در حین روابط جنسی ، انتقال خون ، تماس نزدیک با افراد عفونی بخصوص بچه های کوچک به این ویروس مبتلا می شوند . کودکان نیز قبل از تولد ، در حین زایمان ، در حین شیرخوردن ، انتقال خون یا تماس با بچه هایی که مبتلا به CMV هستند به این بیماری دچار می شوند لازم به ذکر است که کودکانی که بعد از تولد به این عفونت دچار می شوند هیچ علائم یا عوارضی از خود بروز نمی دهند . چه درمان هایی وجود دارد ؟ برای درمان مادرانی که به این عفونت دچارند در موارد شدید از یک یا دو دارو استفاده می کنند ولی در مراحل پیش از بارداری و پس از زایمان هیچ دارویی برای مقابله وجود ندارد و ساخت واکسن نیز برای درمان این بیماری در مرحله تحقیق است .

چه توصیه هایی برای زنان باردار راجع به عفونت CMV وجود دارد ؟

اگر علائمی شبیه یک بیماری ویروسی در بدن شما وجود دارد حتما خود را از نظر عفونت CMV چک کنید . دیگران را از خوردن و نوشیدن در ظروف غذای خود منع کنید . اگر در حال حاضر به عفونت CMV دچار شده اید پزشک می تواند آنتی بادیهای بدن شما را با انجام آزمایش خون تعیین کند . شیردادن نوزاد خیلی مهم تر است از احتمال اندکی که در انتقال CMV وجود دارد . چه توصیه هایی برای افرادی که از نوزادان و کودکان مراقبت می کنند وجود دارد ؟ بیشتر زنان سالمی که با نوزادان و کودکان کار می کنند در معرض خطر عفونت CMV نیستند ولی بهرحال برای زنانی که در سن باروری هستند و سابقا به عفونت CMV دچار نشده اند یک احتمال خطر بالقوه وجود دارد تا ویروس را به درون رحم خود عبور دهند .

این عفونت بطور شایع در میان کودکان از طریق مایعات بدن مثل ادرار و بزاق انتقال می یابد . بنابراین افرادی که در مهد کودک ها کار می کنند باید در مورد این عفونت آموزش ببینند . شستن دست ها با آب و صابون و پوشیدن دستکش هنگام تعویض پوشک و لباس کودکان از جمله مواردی است که باید برای پیشگیری از این بیماری انجام شود

 

یک دیدگاه برای “سایتومگالو ویروس CMV

  1. سلام
    در علایم نوشتین چرا افزایش بافت مغز ؟ مگه میکروسفالی رو ایجاد نمیکنه ؟!
    ممنون میشم پاسخ بدین برام اهمیت داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *