rriverphoto

آربوویروس ها و کشنده ترین بیماری!

آربوویروس‌ها اصطلاحی است که برای نامیدن گروهی از ویروس‌ها که توسط بندپایان منتقل می‌شوند استفاده می‌شود. آربوویروس سرنام واژه‌ٔ انگلیسی ARthropod-BOrne viruses به معنی “ویروس‌های بندپابُرده” است. بیشتر این ویروس‌ها کروی‌شکل هستند و تعداد کمی نیز میله‌مانندند. اکثر آربوویورس‌ها دارای ژنوم آران‌ای (RNA) هستند و تنها مورد استثنا، ویروس تب خوکی آفریقایی است که دی‌ان‌ای دارد.

آربو ویروس ها به سه دسته تقسیم می شوند:

  • 1- توگاویریده
  • 2-فلاوی ویریده مثل: تب دانگ ، تب زرد و انسفالیت ژاپن
  • 3-بونیا ویریده

arboviruses-8-728

تب هموراژیك دانگ

این بیماری معمولاٌ در كودكان زیر ۱۰ سال كه در منطقهٔ آندمیك تب دانگ زندگی می كنند دیده می شود. بیشترین مناطق آندمیك آن عبارتند از آسیای جنوب شرقی، چین و كوبا كه معمولاٌ علائم حاد در طی چند روز با علائم شكم درد، خونریزی و نارسایی گردش، بروز می نماید. این بیماری همچنین تب فیلیپینی، Thai، و تب هموراژیك آسیای جنوب شرقی خوانده می شود

تب دانگ كه اصطلاحاٌ به تب استخوان شكن نیز معروف است در كشورهای گرمسیر و نیمه گرمسیر دیده شده است و از سال ۱۹۶۹ در منطقهٔ كارائیب شامل كشورها Perto Rico و آمریكا، و در جزایر Virgin اپیدمی هایی گزارش شده است و مواردی به عنوان موارد وارداتی از كشور هائیتی به آمریكا گزارش شده است.

تب دانگ بیماری ویروسی است كه به دو فرم ساده و خونریزی دهنده تظاهر می كند كه ناقل آن پشه خاكی است كه در جنوب شرق آسیا به شدت رایج است. در گذشته این بیماری در مناطق روستایی دیده می شد گفت: به دلیل مهاجرت های بی رویه مردم به شهرها تب دانگ به بیماری شهری مبدل شده و در شهرهای بزرگ با شرایط بهداشتی نامناسب تظاهر می كند. هم اكنون در مناطق وسیعی همچون اندونزی، سریلانكا و هندوستان بروز كرده است به نحوی كه سال گذشته مواردی از آن در پاكستان گزارش شده است

آربوویروس مسبّب این بیماری، از جنس flavivirus با چهار سروگروپ مشخص می باشد كه توسط پشه های آیدس به انسان منتقل می شود.

تشخیص

تشخیص این بیماری مشکل است، زیرا بسیاری از بیماری ها وجود دارند که علائمی مشابه علائم تب دانگ دارند.

در سال 2011، موسسه غذا و داروی امریکا (FDA) آزمایش خون را برای تشخیص این بیماری در نظر گرفت. FDA گفت که این آزمایش خون اثرات مفیدی در افرادی که با ویروس در تماسند، دارد، مانند: مالاریا، تب حصبه ای و ویروس بیماری غرب نیل.

درمان

تب دانگ توسط ویروس منتقل می شود، لذا هیچ دارو و یا آنتی بیوتیکی برای درمان آن وجود ندارد.

درمان تب دانگ شامل تسکین علائم می باشد.

استراحت کردن و نوشیدن مایعات برای آبرسانی به بدن بسیار مهم است.

آسپیرین و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تنها با تجویز پزشک می توانید مصرف کنید.

استامینوفن و کودئین برای سردردهای شدید، تب و درد عضلات و مفاصل داده می شود.

از مصرف خودسرانه مسکن هایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن خودداری کنید، زیرا آنها ممکن است باعث افزایش مشکلات خونریزی شوند.

اگر دارای علائم شدید تب دانگ هستید باید:

– در بیمارستان بستری شوید.

– مایعات و الکترولیت ها از طریق داخل عروق وارد بدن گردد.

– فشار خون کنترل گردد.

– تزریق خون به جای از دست دادن خون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *