alzheimer3

ارتباط ويروس تبخال با شيزوفرني و آلزايمر

اختلالات شناختي شامل مشکلات رواني حرکتي، تمرکزي، يادگيري، و حافظهاز ويژگي هاي شيزوفرني محسوب مي‌ شوند. تحقيقات حاکي از آن است که بيماران مبتلا به شيزوفرني که آنتي ‌بادي‌ ويروس نوع 1 تبخال (ويروس ايجاد کننده تبخال) را دارند نسبت به آن دسته از بيماراني که اين آنتي ‌بادي‌ را ندارند دچار مشکلات شناختي شديدتري مي ‌شوند.

اين گروه از بيماران نسبت به بقيه بيماران مبتلا به شيزوفرني حجم مغزي کم تري‌ دارند. محققان براي شناخت علت مشکل 40 بيمار مبتلا به شيزوفرني را مورد بررسي قرار دادند. از اين ميان، 25 بيمار داراي آنتي ‌بادي‌ ويروس تبخال و 15 بيمار فاقد اين آنتي ‌بادي‌ بودند. محققان تست هايي ‌را براي‌ اندازه گيري سرعت هماهنگي، مهارت هاي‌ سازماني، و حافظه کلامي به همه بيماران دادند.

و سپس براي اندازه گيري حجم مغزي از آن ها MRI گرفته شد. نتايج به دست آمده از تحقيقات يافته هاي‌ قبلي را مورد تأييد قرار داد و نشان داد که بيماران داراي آنتي ‌بادي‌ ويروس تبخال نسبت به بيماران فاقد اين آنتي ‌بادي، تست هاي ‌شناختي ضعيف تر و حجم مغزي کم تري در مناطقي از مغز داشتند که مسئول کنترل سرعت و توانايي تغيير وظايف و نيز در قسمتي از مغز که کنترل عملکرد حرکتي را به عهده دارد، است.

در واقع ويروس تبخال مستقيماً روي‌ کاهش عملکردهاي ‌شناختي اثر مي گذارد.

ارتباط ويروس تبخال لب با بيماري آلزايمر

گروهي از دانشمندان انگليسي در بررسي هاي خود نشان دادند که ويروس تبخال لب مي تواند سبب بروز بيماري آلزايمر شود.

محققان دانشگاه منچستر در تحقيقات آزمايشگاهي خود کشف کردند که ويروس تبخال لب باعث افزايش پروتئين ژلاتيني بتا در سلول هاي عصبي مي شود.

اين دانشمندان سلول هاي مغزي را در محيط کشت آزمايشگاهي با ويروس HSV-1 که در لب فوقاني و صورت سبب بروز تبخال مي شود، آلوده کردند و نشان دادند که اين ويروس تا حد قابل توجهي موجب افزايش پروتئين ژلاتيني بتا مي شود.

اين پروتئين در بيماري آلزايمر باعث شکل گيري پلاک ها مي شود. تجمع پلاک هاي پروتئين هيدرات سلولز ژلاتيني بتا در مغز از علائم خاص بيماري آلزايمر است.

ويروس تبخال در جوامع پرجمعيت و غالبا هنگام طفوليت از راه تنفس وارد بدن مي ‌شود و بعد از ورود و ايجاد علايم اوليه، به طور دائم از بين نرفته و در بدن فرد باقي مي ‌ماند.

همچنين اين دانشمندان با آزمايش مغز موش ها کشف کردند که افزايش پروتئين ژلاتيني بتا در مغز اين موش ها نيز با ويروس HSV-1 (ويروس هرپس سيمپلکس نوع 1) ارتباط دارد.

به گفته اين دانشمندان، HSV-1 توليد اين پروتئين را تحريک مي کند و به نظر مي رسد که در شکل گيري پلاک هاي اين بيماري نقش زيادي دارد.

اين محققان در ادامه آزمايشات خود بافت هاي مغزي بيماران مبتلا به آلزايمر را پس از مرگ مورد بررسي قرار دادند و نشان دادند در اجسادي که آلوده به اين ويروس بودند، DNA ويروسي به شدت مورد حمله پلاک هاي ژلاتيني بتا قرار گرفته است و به اين ترتيب تائيد کردند که اين ويروس مي تواند نقش بسيار مهمي در بروز بيماري آلزايمر داشته باشد.

براساس گزارش بي بي سي نيوز، سال گذشته نيز گروهي از محققان آمريکايي دانشگاه روچستر با بررسي ويروس HSV-1 کشف کردند که اين ويروس در موش ها با ژن ApoE4 که عامل ژنتيکي آلزايمر است، فعال تر مي شود.

دانشمندان انگليسي اميدوارند با اين کشف جديد بتوانند واکسني را براي پيشگيري از اين بيماري در افرادي که از نظر ژنتيکي مستعد هستند، توليد کنند.

تب خال

ويروس تب خال از راه تنفس وارد بدن مي ‌شود

يک متخصص پوست با اشاره به اين که بيماري تب خال به وسيله ويروس “هرپس سيمپلکس” ايجاد مي‌ شود، اظهار کرد: اين ويروس در جوامع پرجمعيت و غالبا هنگام طفوليت از راه تنفس وارد بدن مي ‌شود و بعد از ورود و ايجاد علايم اوليه، به طور دائم از بين نرفته و در بدن فرد باقي مي ‌ماند.

دکتر فرانک احساني با تاکيد بر اين که ضعف سيستم دفاعي بدن سبب بروز مجدد تب خال مي ‌شود، افزود: اين بيماري به صورت تاول ‌هاي سوزش دار در اطراف دهان، نوک انگشتان دست، اطراف چشم يا هر جاي ديگري نمايان مي‌ شود.

وي، استفاده از پمادها از جمله آسايکلووير با نظر پزشک و يا داروهاي خوراکي در مواقع شدت بيماري را از جمله راه‌ هاي درمان بيماري تب خال برشمرد و افزود: تب خال مي ‌تواند همزمان با بيماري ‌هاي تب دار، رژيم ‌هاي غذايي سخت و يا استرس‌ هاي شديد که سبب ضعف سيستم دفاعي بدن مي ‌شوند بروز کند.

وي با اشاره به اين که ورود ويروس تب خال به بدن نوزادان به صورت يک بيماري تب دار شديد با تاول‌ هاي بسيار در اطراف دهان نمايان مي ‌شود، تصريح کرد: تب خال در دوران باليني بسيار خفيف ‌تر است.

دکتر احساني در پايان با تاکيد بر اين که مصرف بي ‌رويه هر نوع دارويي ممکن است سبب ايجاد مقاومت يا حساسيت شود، توصيه کرد: در صورت ابتلا به تب خال از درمان‌ هاي خودسرانه پرهيز شود.

فرآوري: معصومه آيت اللهي

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *