بیماری csr

بررسی بیماری CSR چشم

بیماری CSR چشم چیست؟

متا سفانه خیلی از بیماری های جدید ریشه و منشا عصبی دارند و باور این موضوع برای بسیاری از افراد دشوار است زیرا زمانی که با آن مواجه میشوند بدنبال درمان های دارویی و گیاهی میگردند حال واقعیت این است که درمان اصلی ریشه در خود عامل بیماری دارد (کنترل استرس)!

بله کنترل استرس شاید پیش خودتان بگویید این کار سخت است یا اصلا ممکن نیست ولی به خودتان بیایید فکر کنید که تبعات بی توجهی به به این عامل میتواند شما را تا مرز نابینایی کامل بکشاند پس یک لحظه به این موضوع فکرکنید که هیچ چیزی در دنیا به اندازه چشمتان مهم نیست و همین موضوع کافیست تا ذهن شما را ارام کند و مسایل دیگر کاملا بی اهمیت تر به نظر برسد!

بله تا اینجای کار تنها راه حل درمان را به شما گفتم!

یکی از  بیماری های چشم که منجر به اختلالات بینایی موقت می شود رتینوپاتی سروز مرکزی یا بیماری csr است که با عنوان کوریورتینوپاتی مرکزی نیز شناخته می‌شود. زمانی که بیماری فعال است، با نشت مایع در زیر شبکیه با تمایل به تجمع در در زیر لکه زرد مرکزی (ماکولا)، مشخص می‌شود. وجود یک نقطه تار یا خاکستری در مرکز میدان دید در زمان جدا شدن شبکیه، شایع است. کاهش بینایی ممکن است پس از جذب مایع، همچنان باقی بماند.

علائم بیماری

اکثرا چشم افراد در مرکز تیره تر میبینه و اطراف دید معمولی داره در برخی نیز دید محدب و برخی دگر دید رنگی

انگار یه ابر تیره ای وسط چمتون میبینین

بیماری csr

بله خود این موضوع موجب استرس میشه. ولی این مساله طی چندین روز هفته یا ماه بوجود آمده و نیاز به صبر داره تا برگرده به حالت طبیعی خودش پس زمان نیاز است .

علت ایجاد بیماری

بطور خیلی ساده میشه گفت یه سری مویرگ بسیار ریز در چشم دچار اختلالی میشوند که پس از هر ضربان قلب میزانی از مایع داخل بافت انتهای چشم باقی میماند و به سیستم عروق برنمی گردانند و باعث نقص و ایجاد تورم بین ناحیه شبکیه چشمی می شوند.و همین تورم کوچک باعث می شود که شبکیه ازجای خود خارج شود اگر بیش از حد به داخل کشیده شود دچار پارگی شبکیه چشم و در نتیجه نابینایی میشود .

پس نتیجه میگیریم اگر پس از هر مدل درمانی شبکیه به سر جایش برگردد اگر طی این تورم آسیبی دیده باشد آسیب دایمی و همیشگی خواهد بود و برگشتی ندارد . ولی اگر ورم بخوابد و آسیب ایجاد نشده باشد. مشکلی پییش نیامده.

عکس csr

داخل این عکس تورم نشان داده شده. پزشکان با این عکس میتوانند آسیب و میزان سطح تورم و خطر را مشاهده کنند.

در عکس جداشدگی شبکیه نشان داده شده . بافت سبز رنگ لایه شبکیه چشم را نشان میدهد. و در مرکز آن برامدگی به دلیل تجمع مایع ایجاد شده است

درمان

به طور کلی درمان های زیادی برای بیماری بکار نمیرود. اکثرا قرص های آرام بخش و در اولین بار مواجهه با بیماری بصورت خود محدود شونده بیماری بهبود میابد و در صورت عود لیزر میشود

لیزر PDT

شاید تصور لیزر چشم کمی دردناک به نظر برسد ولی در این یک مورد اینطور نیست. لیزر PDT که در اصلاع یک لیزر فتو دینامیک هست بدین صورت عمل میکند که به بیمار یک داروی تزریقی از راه خون تزریق میشود و در بدن بیمار به کل بدن از جمله چشم ها میرسد این دارو طوری طراحی شده که به نور لیزر واکنش نشان میدهد وقتی نور لیزر به درون چشم تابیده شود (مثل لیزر های دیگر برش نمیدهد !) از شبکیه عبور کرده و در محل آسیب بر روی دارو اثر میکندو دارو فعال میشود این دارو رگ های اسیب دیده و نشت کننده را از بین میبرد و مشکل نشت مایع میان بافتی حل می گردد.در حال حاظر بهترین راه درمان این بیماری می باشد.

 

یک دیدگاه برای “بررسی بیماری CSR چشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *