four aging cell

چهار چهره پیری سلولی

چکیده

پیری سلولی یک مکانیزم مهم برای جلوگیری از تکثیر سلول های مستعد سرطانی شدن است. اخیرا مشخص شده است که این پروسه بیشتر از یک توقف رشد سلولی ساده است. علاوه بر مهار کردن تومورزایی، پیری سلولی می تواند در ترمیم بافتی و سوخت و ساز مرتبط با سالخوردگی و پیشرفت سرطان نیز نقش داشته باشد. بنابراین، پیری سلولی شامل چهار مرحله ی بیولوژیکی (مهار تومور، پیشرفت تومور، افزایش سن و ترمیم بافتی) می باشد که برخی از ان اثرات متقابل اشکاری با یکدیگر دارند.

مقدمه

پیری سلولی در طول چهل سال اخیر بصورت رسمی به عنوان پروسه ای که تکثیر ( رشد ) سلول های نرمال انسانی را در محیط کشت محدود می کند. این مقاله ی برجسته دارای دو جمله شاخص می باشد. اولین جمله این بود که ” تقسیم سلولی نامحدود یا … از تغییرات شبه پیری فرار می کند… و تنها می تواند توسط سلول های سوماتیکی که … خصوصیات سلول های سرطانی را بدست اورده اند به کار گرفته شود” دومین جمله نیز این بود که “توقف رشد سلولی در محیط کشت ممکن است ناشی از پیری یا سالخوردگی بیولوژیکی سلول است”. بنابر این از حدود نیم قرن پیش، پروسه ای که امروزه به نام پیری سلولی شناخته می شود با مهار کنندگی تومور و سالخوردگی مرتبط بوده است.

در دهه های بعد، اطلاعات بیشتری راجع به عامل های پیری سلولی و طبیعت فنوتیپ سلول های پیر بدست امد. پی بردن به روابط فیزیولوژیکی ان اغاز شد. یافته های اخیر، ایده ی اولیه مبنی بر این که پیری سلولی در مهار تومور نقش مهمی دارد را تائید کرد. این یافته امروز قویا رابطه ی بین سالخوردگی و پیری سلولی را نیز تائید می کند و علاوه بر ان فنوتیپ های مرتبط با پیری سلولی هم با پیش روی تومور و ترمیم بافتی نیز ارتباط دارد.

دریافت فایل اصلی مقاله از لینک زیر

btn download

توضیحات ترجمه فارسی:

نوع فایل دریافتی : word قابل ویرایش

تعداد صفحات:18

قیمت : 11000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *