اتوکلاو

کتاب راهنمای کاربردی کار بادستگاه اتوکلاو

کتاب راهنمای کاربردی کار بادستگاه اتوکلاو یک راهنمای آموزشی و گام به گام جهت استفاده از دستگاه اتوکلاو در آزمایشگاهها می باشد. اتوکلاوها در یک محفظه بسته در دماي بالاي 100 درجه آب را به بخار تبدیل می کنند. با این دستگاه به علت فشار بالا، می توان وسائل را در 40  30 درجه کمتر از فور که داراي هواي خشک است استریل نمود، چون بخاري که در فشار است از آب جوش دماي بالاتري دارد و براي استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم پزشکی و محیطهاي کشت میکروبی باید از این دستگاه استفاده کرد. باکتریها توانایی زنده ماندن در چنین محیطی را ندارند، با این وجود استریلیزاسیون در اینجا الزاما به معنی کشتن ویروسها نیست

اتوکلاو و علوم آزمایشگاهی دو جز جدا نشدنی از هم هستند. اتوکلاو در بسیاري از زمینه ها مانند:

میکروب شناسی، پزشکی، دامپزشکی، قارچ شناسی، دندان پزشکی و … مورد استفاده قرار می گیرد

ظروف شیشه اي، زباله هاي پزشکی، ظروف آزمایشگاهی، محیطهاي کشت و … موادي هستند که توسط اتوکلاو استریل می شوند.

دانشمند میکروبیولوژیست به نام چارلز چمبرلن در قرن 19 میلادی دستگاهی را تحت عنوان اتوکلاو اختراع کرد که مشکل استریلیزاسیون را مرتفع کرد. دستگاه اتوکلاو که سیستمی همچون یک زودپز دارد با استفاده از دما و فشار بالای حاصل از بخار آب، به سادگی عمل سترون سازی را انجام می دهد. امروزه سیستم اتوکلاو در ابعاد و اندازه های مختلف بسته به کاربری مورد استفاده ساخته می شود. اتوکلاو با بخار کردن آب دما را به 121 درجه سانتی گراد رسانده و فشار را عموما در 1 اتمسفر تنظیم می کند. این دما و فشار حاصله مناسب برای از بین بردن تمامی آلودگی های زیستی می باشد.

سیستم اتوکلاو همانطور که گفته شد سیستمی شبیه به زودپز داشته و پس از قرار دادن وسایل و مواد مورد نظر در آن، درب آن بسته شده و دستگاه شروع به کار می کند. عموما برای اطمینان از استریلیزاسیون کامل توسط اتوکلاو، از چسب مخصوص اتوکلاو (اندیکاتور) استفاده می شود. این چسب دارای نوار هایی تیره در زمینه چسب می باشد که هر یک از این نوار ها شامل تعداد زیادی از اسپور باکتری های مقاوم به دما می باشند. در هر سری اتوکلاو مقداری از چسب مخصوص نیز در دستگاه قرار می گیرد و در صورت انجام کامل استریلیزاسیون نوار های موجود بر روی چسب، تغییر رنگ داده و از بین می روند. همچنین سیستم اتوکلاو سعی بر آن دارد که پس از شروع کار هوای موجود در دستگاه را به شکل نسبتا کامل خارج نماید. چرا که هوا در امر استریلیزه کردن یک عامل منفی محسوب شده و زمان مورد نیاز را افزایش می دهد.

فهرست مطالب کتاب راهنمای کاربردی کار بادستگاه اتوکلاو

خلاصه.

تاریخچه.

اصول دستگاه

چرخه استرلیزاسیون در اتوکلاو.

کاربرد دستگاه اتوکلاو.

انواع استریلیزاسیون.

استریلیزاسیون مواد مصرفی آلوده

انواع اتوکلاو.

روشهاي مختلفی براي استریلیزاسیون.

کنترل کیفی دستگاه اتوکلاو.

کنترل کیفی بیولوژیک…

استفاده از ویالهاي حاوي باسیلوس استئارو ترموفیلوس…

هنگام کار با دستگاه اتوکلاو چه موارد ایمنی باید رعایت شود :

برنامه های نگهداری از اتوکلاو.

نگهداری روزانه.

نظارت بر مانیتور ها

واشر درب را از نظر آسیب و تمیزی بررسی کنید.

عملکرد درب..

وضعیت آب..

نگهداری هفتگی..

تمیز کردن محفظه.

چند نکته در نگهداری اتوکلاو ها

نظارت بر دما / فشار.

ویژگی های ایمنی اتوکلاو.

نحوه استفاده از چسب اتوکلاو.

ویژگی های نوار یا چسب اتوکلاو چیست ؟

نمونه تصاویر صفحات کتاب

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *